Cum de a achiziționat la licitație o persoană fizică o porțiune dintr-o stradă din Brașov?

Duminică a apărut o știre potrivit căreia o persoană fizică a câștigat la licitație o stradă din Brașov.

Frumos și interesat subiectul, pentru că scopul lui era să ne arate faptul că, unu, Brașovul e sat fără câini sub actuala administrație, și doi, fiind sat fără câini, fiecare poate să facă ce vrea. În speță să cumpere inclusiv o stradă. Și în ultimă instanță, să ne arate un fapt inedit chiar din titlul articolului. Adică cum că la Brașov s-a născut șmecheria.

Săpând un pic în interiorul subiectului, și aducând la „ masă” și argumentele administrației Coliban, reușim să conturăm o imagine un pic mai clară.

Practic, Primăria Brașov se disculpă în fața cetățenilor arătând pas cu pas cum ea a tot depus hârtii și hărtiuțe pe la Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice, dar și cum această instituție a decis să scoată respectivul teren la licitație, lăsând administrația publică cu ochii în soare. Disculparea administrației Coliban o găsiți la finalul articolului.

Pe traseul licitației intră în scenă un anume domn, Ede Ederly pe numele său, actualul proprietar al terenului cu pricina, cumpărat la licitație.

Cine este acest personaj? Păi am aflat din „ gurile rele”, grabnic răspândace de vești că acest domn ar avea o biografie foarte nuanțată. Povestea lui începe când se pare că cunoscut un personaj din politica mare, cu care s-a și înrudit. Apoi, cu ajutorul acestui personaj, a început să „ producă” bani. Mai întâi în Târgu Secuiesc, apoi mutându-se spre Brașov, unde a achiziționat o parte din activele companie Rulmentul SA, după ce aceasta a intrat în faliment. Tot gurile rele spun faptul că acesta ar fi achiziționat prin interpuși nici mai mult, nici mai puțin decât Serele Sânpetru. Societate care ar mai fi funcționat câțiva ani după achiziție, și care ar fi ajuns pradă flexului, urmând ca terenului să-i fie schimbată destinația.

Însă lucrurile se complică un pic. Pentru că în Sânpetru, primăria este bombardată încă de pe vremea fostului primar de diferite persoane care au „ drepturi litigioase”, aceasta fiind nevoită să retrocedeze terenuri. Și în zonă, pământ pentru a fi dat la schimb sau retrocedat nu mai e de multișor. Și în acest veritabil joc de șah, cu uite terenul, nu e terenul, uite sera, nu mai e sera, uite drumul de acces, uite dreptul litigios, Primăria Sânpetru ar trebui să scoată cămașa. Cumva. La aer. Una dintre soluții ar fi achiziția terenului pe care au fost odată serele din Sânpetru. Și care aparțin, așa cum umblă vorba, unui interpus al lui Ede Ederly.

Și la fel se întâmplă și la Brașov. Și cu strada cu bucluc, și cu activele de la Rulmentul.

Este povestea asta adevărată? Nu știu. Dar are aroma de realitate.

Fără legătură cu personajul de mai sus, cu toată povestea ciudată care planează asupra lui, acesta este un mod de a face afaceri patentat. Faci niște achiziții deștepte, după care stai la discuții cu primăria, urmând să dublezi sau triplezi valoarea investiției. Asta ar fi o investiție tip cuiul din pantof sau junghiul din coaste. Și care nu dă rezultate pe moment, dar și când dă rezultate…

Pentru că atunci când, în speță, vorbim de această stradă, ea poate ajunge în proprietatea municipalității prin trei modalități.

Primul modalitate este plata directă a terenului prin negociere directă. Numai că aici avem un impediment, prețul nu poate depăși valoarea evaluării. Și evaluarea ar fi la 40% din prețul de achiziție.

A doua modalitate este prin a da la schimb un alt teren din proprietatea municipalității. Practic se face schimb și toată lumea e mulțumită.

A treia modalitate este exproprierea pe cauză de utilitate publică, la valoarea rezultată din evaluarea pe care municipalitatea o are pentru terenul respectiv, care reprezintă 20% din valoarea terenului pe care îl deservește drumul, procentul fiind valabil și în Ghidului notarilor publici din 2022.

Dar să vedem cum justifică administrația Coliban incapacitatea ei de a achiziționa terenul respectiv. Cităm

„ a) Încă din luna aprilie 2020, printr-o adresă transmisă Direcție Generale Regionale a Finanțelor Publice (DGRFP), Municipalitatea și-a exprimat intenția de a prelua în domeniul public acest teren, având în vedere că destinația sa este de stradă. Prin aceeași adresă, municipalitatea a solicitat DGRFP acordul pentru a executa lucrări de modernizare pe tronsonul de drum, pentru a reduce poluarea din zonă;

  1. b) În iulie 2020,municipalitatea a revenit cu solicitarea de a amenaja tronsonul de drum și a solicitat transmiterea raportului de evaluare pentru a demara procedura de achiziție a terenului;
  2. c) Reprezentanții Primăriei Brașov au participat la vizita pe teren a evaluatorului DGRFP, căruia i-au prezentat faptul că terenul supus executării silite este un tronson de drum;
  3. d) În aprilie 2021, Primăria a depus o nouă solicitare la DGRFP, pentru a i se comunica stadiul în care se află procedura de executare silită;
  4. e) În octombrie 2021, Primăria Brașov a depus o nouă adresă la DGRFP, prin care și-a exprimat intenția fermă de a participa la procedura de valorificare a terenului și a solicitat informații (data și locul) privind procedura de valorificare;
  5. f) Pentru a putea participa la o procedură de achiziție, Municipalitatea are obligația de a face o evaluare a bunului supus achiziției. Având în vedere că DGRFP și-a propus să vândă acest teren în 2021, Municipalitatea a solicitat, conform prevederilor legale, unui expert evaluator, atestat ANEVAR (Asociația Națională a Evaluatorilor Autorizați din România), să întocmească raportul de evaluare.
  6. g) Începând cu anul 2021, conform Ghidului notarilor publici, care stabilește valorile de piață ale imobilelor, valoarea unui teren care are destinația de drum public este 20% din valoarea terenului pe care îl deservește. Prețul rezultat din evaluarea făcută în 2021 este de două ori mai mic decât cel rezultat din evaluarea făcută de DGRFP în anul 2020, când Ghidul notarilor publici prevedea că valoarea unui teren cu destinația de drum reprezintă 40% din valoarea terenului pe care îl deservește.
  7. h) Având în vedere faptul că procedura de valorificare a avut loc în luna decembrie 2021, Municipalitatea a notificat DGRFP cu privire la modificarea valorii de calcul din Ghidul notarilor publici, cu faptul că datele din evaluare ar trebui actualizate conform prevederilor din ghidul pe anul  2021, adică în conformitate cu data la care are loc procedura, precum și cu faptul că valorificarea către un terț, în afara administrației publice locale, poate afecta cetățenii din zonă.

Cu toate acestea, DGRFP a luat decizia de a continua procedura de valorificare – în condițiile în care valoarea terenului scos la licitație era dublă față de prevederile ghidului valabile în 2021 – și de a înstrăina acel teren către un terț.

 

Dan VÂJU

#InformatiaBrasovului

informatiabrasovului.ro

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.